Przejdź do głównej zawartości

3 klasa. Temat 4. Projektowanie własnego pokoju

 

Krok 1 (1 p.). Określenie problemu – zaprojektowanie własnego pokoju
👉 Chcesz na nowo zaprojektować swój pokój. Niektóre meble zostaną, niektóre przestawisz lub usuniesz, wymienisz okna i drzwi, dodasz (zaprojektujesz) nowe wyposażenie. Jak wykonać model 3D pokoju?
Ćwiczenie 1. Określamy wymagania projektu pokoju
1. Określ wymagania dotyczące projektu twojego pokoju: 
a. wymiary pokoju 
b. wymiary i położenie istniejących elementów pokoju, w tym okna (okien) i drzwi 
c. nowe elementy – ich rozmieszczenie i wymiary 
2. Narysuj odręczny szkic projektu pokoju.

Krok 2 (1 p.). Model 3D pokoju. Ściany
Zanim zaczniemy projektować wnętrze pokoju, warto wiedzieć jak utworzyć ściany i wyciąć potrzebne otwory, na przykład na okna, drzwi. 

W przypadku ścian o jednakowej szerokości można wykorzystać narzędzie Offset, 

za pomocą którego tworzymy kontur zewnętrzny lub wewnętrzny dowolnego kształtu, z zachowaniem takiej samej odległości pomiędzy oryginalnymi krawędziami a nowym konturem. 

W ten sposób powstaną ściany o określonej grubości, które następnie wystarczy wyciągnąć w górę za pomocą narzędzia Pull/Push. Korzystając z tych dwóch narzędzi, można utworzyć inne modele 3D, na przykład pudełko, pojemnik, kwietnik, skrzynię na narzędzia.

Ćwiczenie 2. Tworzymy ściany pokoju 
1) W nowym dokumencie programu SketchUp narysuj podłogę w pokoju i utwórz ściany o wymiarach określonych w Ćwiczeniu 1
Po wybraniu narzędzia Offset

umieść kursor w dowolnym miejscu figury tak, aby została zaznaczona. Po ustaleniu grubości ściany zakończ pracę z narzędziem 
Offset. 

2) Zaznacz powierzchnię obrysu a następnie wyciągnij ściany w znany sposób (za pomocą narzędzia Pull/Push). 


3) Zapisz plik pod nazwą Pokój.

Krok 3 (1 p.). Wycinamy otwory na okna i drzwi 
Załóżmy, że w pokoju chcemy wymienić okna na inne, dlatego na jednej ze ścian trzeba wyciąć otwór. 

Ćwiczenie 3. Wycinamy otwory na okna i drzwi  
W projekcie swojego pokoju wytnij otwory na okno (okna), drzwi (w tym ewentualnie drzwi balkonowe), zgodnie z ustaleniami określonymi w Ćwiczeniu 1.
1)❗Chcielibyśmy, aby wybrane elementy były umieszczone precyzyjnie w tej samej linii. Przydałaby się tzw. linia pomocnicza. Narysowanie takiej linii umożliwia narzędzie Tape Measure.

2) Aby wyciąć otwór w ścianie (na przykład na okno lub drzwi), rysujemy obrys figury, 

Wskazówki: 
❗Zmień widok na najwygodniejszy do wycinania okna (okien) i drzwi na danej ścianie 
Jeśli okno lub drzwi składają się z kilku prostokątów (na przykład okno balkonowe), przed wytłaczaniem należy usunąć zbędne krawędzie, aby prostokąty utworzyły jeden kształt.
używając wewnątrz tego obrysu narzędzie Push/Pull,

wytłaczamy otwór do momentu aż wyrównamy do płaszczyzny znajdującej się z drugiej strony ściany (pojawi się podpowiedź On Face).

Wartość wyświetlana w polu tekstowym pomiarów powinna być równa grubości ściany.

3) Aby w programie SketchUp dodać do modelu linii wymiarowe, należy użyć narzędzia Dimensions
które umożliwia wyświetlenie takich linii łącznie z wyliczeniem odległości pomiędzy wskazanymi punktami modelu.

3) Zapisz plik po tą samą nazwą. 

Krok 4 (2 p.). Projektujemy wnętrze pokoju
Ćwiczenie 4. Projektujemy wnętrze pokoju



1) W projekcie swojego pokoju umieść meble i inne elementy zgodnie z wymaganiami określonymi w Ćwiczeniu 1. Meble możesz zaprojektować samodzielnie i zapisać w oddzielnych plikach lub skorzystać z gotowych zbiorów. 
2) Zmień wygląd powierzchni (materiał) podłogi ścian według uznania. 
3) Zapisz plik po tą samą nazwą.

Komentarze