Krok 1. Warto powtórzyć
1. Wyjaśnij zapisy:
bok1 = int(input("Podaj długość boku: "))
liczba1 = float(input("Podaj liczbę:"))
iloraz = liczba1 / liczba2
print("iloraz wynosi:", iloraz)
2. Wskaż nieprawidłowo zapisane instrukcje. Wyjaśnij, na czym polegają błędy:
liczba1 = input(int("Podaj liczbę:))
y = 29871
print("Suma wynosi:", a + b)
iloraz = liczba1 : liczba2
a = b // c
a = print("Wprowadź liczbę:")
miasto = input("Wprowadź nazwę miasta: ")
3. Napisz program realizujący algorytm sprawdzania, czy liczba jest podzielna przez 3.
Wskazówka: oblicz resztę z dzielenia wprowadzonej liczby przez 3.
Krok 2. Sprawdzanie poprawności danych
Podczas pisania programów ważne jest sprawdzanie poprawności wprowadzanych danych.
Ćwiczenie 1.
Napisz program obliczający pierwiastek kwadratowy p z liczby rzeczywistej nieujemnej x, wprowadzanej z klawiatury.
Napisz program obliczający pierwiastek kwadratowy p z liczby rzeczywistej nieujemnej x, wprowadzanej z klawiatury.
Program ma sprawdzać, czy wprowadzona przez użytkownika liczba jest poprawna (nieujemna) i wyprowadzać na ekran wynik obliczenia lub komunikat o błędnych danych.
Opis rozwiązania:
👉 Aby sprawdzić czy wprowadzona przez użytkownika liczba spełnia warunki określone w zadaniu, zastosujemy instrukcję warunkową.
👉 Pierwiastki kwadratowe w zbiorze liczb rzeczywistych można obliczyć tylko dla liczb nieujemnych.
👉 W programie sprawdzamy, czy prowadzona liczbą x jest ujemna. Jeśli tak, wyprowadzamy komunikat o błędnych danych, w przeciwnym wypadku wykonujemy obliczenia i wyprowadzamy wynik na ekran.
Ćwiczenie 2.
Sprawdzamy poprawność wprowadzonych danych liczbowych.
Sprawdzamy poprawność wprowadzonych danych liczbowych.
1. Napisz program obliczający pole trójkąta.
W programie uwzględnij sprawdzanie poprawności wprowadzonych danych (podstawy i wysokości trójkąta).
2. Zapisz program w pliku pod nazwą Pole_trojkata.
Wzór:
Ćwiczenie 3.
1. Napisz program obliczający wysokość trójkąta, gdy podane są jego pole p i podstawa a.
2. Zadbaj o poprawność wprowadzonych danych.
3. Zapisz program w pliku pod nazwą Wysokosc_trojkata.
Ćwiczenie 4.
1. Napisz program realizujący algorytm obliczania objętości walca o wysokości h i promieniu podstawy r, gdzie h i r są dodatnimi liczbami rzeczywistymi.
2. Zadbaj o poprawność wprowadzanych danych. Dla liczb niedodatnich powinien być wyprowadzany napis "błędne dane".
3. Zapisz program w pliku pod nazwą Objetosc_ walca.
Komentarze
Prześlij komentarz