Krok 1. Rodzaje Grafiki Komputerowej
Grafika rastrowa:
- Składa się z pikseli (punktów)
- Odpowiednia dla fotografii i złożonych obrazów
- Jakość zależy od rozdzielczości
Grafika wektorowa:
- Oparta na obiektach matematycznych
- Skalowalna bez utraty jakości
- Idealna dla logo i ilustracji
Krok 2. Formaty Plików Graficznych: Przegląd
Formaty plików determinują:
- Sposób zapisu danych
- Kompresję
- Kompatybilność z różnymi programami
- Rozmiar pliku
- Możliwości edycji
- Jakość obrazu
Formaty Plików Grafiki Rastrowej
JPEG (.jpg):
- Kompresja stratna
- Idealny dla fotografii
- Mały rozmiar pliku
- Kompresja bezstratna
- Obsługa przezroczystości
- Dobry dla grafik internetowych
- Duże pliki
- Używany w profesjonalnym druku
- Wysoka jakość
Formaty Plików Grafiki Wektorowej
SVG (.svg):
- Oparty na XML
- Skalowalny bez utraty jakości
- Idealny dla stron internetowych
- Format Adobe Illustrator
- Zaawansowane możliwości edycji
- Powszechny w projektowaniu graficznym
- Uniwersalny format wektorowy
- Kompatybilny z wieloma programami
- Często używany w druku
Krok 2. Wprowadzenie do GIMP
GIMP (GNU Image Manipulation Program)
– darmowe oprogramowanie do edycji grafiki rastrowej
– darmowe oprogramowanie do edycji grafiki rastrowej
- Alternatywa dla Adobe Photoshop
- Dostępny na Windows, Mac i Linux
Główne cechy:
- Obsługa warstw
- Zaawansowane narzędzia selekcji
- Bogaty zestaw filtrów i efektów
Krok 3. Tworzenie Nowego Obrazu w GIMP
- Otwórz GIMP
- Kliknij "Plik" > "Nowy"
- Ustaw wymiary obrazu (np. 1920x1080 pikseli)
- Wybierz rozdzielczość (np. 300 PPI dla druku)
- Wybierz tryb koloru (RGB dla ekranu, CMYK dla druku)
- Kliknij "OK" aby utworzyć nowy obraz
GIMP. Figury geometryczne
⬇
Ćwiczenie 1. (1 p.) Tworzymy obraz w programie GIMP
1) W programie GIMP utwórz nowy obraz o rozmiarach 640 x 480 pikseli.
2) Narysuj rysunek, przedstawiający Ziemie, widzianą z kosmosu.
Krok 4. Podstawy Pracy z Warstwami w GIMP
Warstwy pozwalają na:
- Niezależną edycję elementów obrazu
- Łatwe wprowadzanie zmian
- Tworzenie złożonych kompozycji
- Pokazuje wszystkie warstwy w projekcie
- Umożliwia zarządzanie warstwami
- Znajduje się zazwyczaj po prawej stronie interfejsu
Komentarze
Prześlij komentarz