Przejdź do głównej zawartości

3 klasa. Temat 10. Algorytmy iteracyjne w języku Python

 

Ćwiczenie 1.

Śilnia
Napisz program, który wyznaczy silnię.

Dla dowolnej liczby naturalnej n, silnię wyznaczamy według następującego wzoru:

!={1, =0123..., >0,

gdzie znak " ! " oznacza znak silni, np.

4!=1234=24

Ćwiczenie 2.

Suma sześcianów
Warunek: Dla danej liczby naturalnej n oblicz sumę 13+23+33+...+n3

Ćwiczenie 3.

Ziarna na szachownicy 
👉 Ciąg to wydawałoby się pojęcie abstrakcyjne, wymyślone tylko po to, aby laik, słysząc rozmowę matematyków, nie wiedział o co chodzi. A jednak tak nie jest. Wykorzystanie własności ciągów geometrycznych pozwala na rozwiązanie wielu problemów z otaczającej nas rzeczywistości.
👉 A wszystko ponoć zaczęło się wtedy, gdy władca Indii zapytał wynalazcę szachów jakiego wynagrodzenia sobie życzy. Wtedy sprytny wynalazca poprosił, aby władca ofiarował mu ziarna pszenicy – tyle ziaren, ile zmieści się na polach szachownicy. Ziarna mają być układane według prostej zasady – na pierwszym polu jedno ziarno, na drugim dwa, na trzecim cztery, i tak dalej – na każdym następnym polu dwa razy więcej niż na poprzednim. 

👉 Władca bardzo chętnie zgodził się na to życzenie, ale niestety później bardzo tego żałował. 
👉 Ile ziaren będzie na szachownicy?

Ćwiczenie 4.

Głupi handlowiec
👉 Dwóch handlowców zawarło umowę, że przez miesiąc pierwszy będzie płacił drugiemu 10 000 dolarów dziennie
👉 Z drugiej strony, drugi zobowiązał się zwracać pierwszemu w pierwszym dniu jeden cent, drugiego dnia dwa centy, trzeciego dnia - cztery centy i tak dalej. 

👉 Drugi handlowiec zgodził się i przez pierwsze trzy tygodnie cieszył się zyskami, ale pod koniec miesiąca był całkowicie zrujnowany, oddając całe swoje majątki pierwszemu. 
👉 Ile dolarów drugi handlowiec oddał pierwszemu pod koniec pierwszego miesiąca (30 dni)?

Komentarze