Przejd藕 do g艂贸wnej zawarto艣ci

3 klasa. Temat 2. Tworzenie projektu ogrodu

 

Krok 1 (1 p.). Projektowanie ogrodu
馃憠 Jak wykona膰 projekt ogrodu z wykorzystaniem komputera? Zaczniemy od ustalenia wymiar贸w dzia艂ki i naniesienia na jej plan wszystkich istniej膮cych obiekt贸w, np. budynk贸w, 艣cie偶ek, tarasu, studni oraz ro艣lin, kt贸re chcemy zachowa膰. 
馃憠 Nast臋pnie zaplanujemy nowe elementy, np. drzewa, krzewy, klomby, warzywniak, sadzawk臋, altank臋, 艂awk臋, murek przy tarasie, sta艂e skrzynki na ro艣liny, obudow臋 starej studni lub now膮 dekoracyjn膮 studni臋.
馃憠 Programy graficzne do tworzenia modelu 3D umo偶liwiaj膮 r贸wnie偶 wykonanie obrazu 2D. Zawieraj膮 narz臋dzia b臋d膮ce odpowiednikami tradycyjnych narz臋dzi projektanta (o艂贸wka, cyrkla, gumki, miary), ale tak偶e gotowe elementy i mechanizmy, kt贸re pozwalaj膮 na tworzenie obiekt贸w 3D. 
馃憠 Przy projektowaniu ogrodu wykorzystamy mo偶liwo艣ci tworzenia dwuwymiarowych i tr贸jwymiarowych modeli w programie graficznym z SketchUp

膯wiczenie 1. Okre艣lamy wymagania projektu ogrodu

Ustal wymagania dotycz膮ce ogrodu: 
a. wymiary dzia艂ki, na kt贸rej masz zaprojektowa膰 ogr贸d 
b. wymiary i po艂o偶enie istniej膮cych element贸w na dzia艂ce
c. nowe elementy (w tym 艂awk臋), ich rozmieszczenie, ewentualnie wymiary. 
Wskaz贸wka: mo偶esz utworzy膰 odr臋czny rysunek z wykonanymi pomiarami.

Krok 2 (1 p.). Model 2D ogrodu 
Tworzenie projektu ogrodu zaczniemy od narysowania rzutu (modelu 2D) w programie SketchUp, a potem dodamy trzeci wymiar. Mo偶liwo艣ci prze艂膮czenia si臋 pomi臋dzy r贸偶nymi rodzajami widok贸w znajdziemy pod przyciskiem Scenes.


膯wiczenie 2. Tworzymy pocz膮tkow膮 wersj臋 modelu 2D ogrodu
1) W nowym dokumencie programu SketchUp wybierz widok rzut z g贸ry i narysuj dzia艂k臋 o wymiarach ustalonych w 膯wiczeniu 1
2) Zgodnie z wymaganiami projektu okre艣lonego w 膯wiczeniu 1:
a. umie艣膰 na dzia艂ce istniej膮ce elementy (np. budynek mieszkalny, studni臋, chodniki) jako obiekt 2D. 
b. dodaj przynajmniej jeden nowy element, zaplanowany w 膯wiczeniu 1
c. zapisz plik pod nazw膮 Ogr贸d. 

Krok 3 (1,5 p.). Model 3D ogrodu 
W pracy nad projektem mo偶emy prze艂膮czy膰 si臋 na widok 3D i przekszta艂ci膰 wybrane elementy w modele 3D. 

Do tworzonego projektu mo偶emy te偶 doda膰 modele utworzone wcze艣niej i zapisane w innym pliku. Na przyk艂ad do projektu wklejono dwukrotnie 艂awk臋 skopiowan膮 z innego pliku.



Nast臋pnie jedna z 艂awek zosta艂a obr贸cona tak aby 艂awki sta艂y naprzeciw siebie. Do obracania modelu u偶yto narz臋dzia Rotate

Obiekty mo偶emy nie tylko przesuwa膰 i obraca膰, ale r贸wnie偶 skalowa膰 czyli zmienia膰 ich rozmiary, korzystaj膮c z narz臋dzia Skale.

膯wiczenie 3. Kopiujemy elementy z innego pliku i wklejamy do projektu ogrodu 
1) Umie艣膰 we wcze艣niej okre艣lonym miejscu na terenie ogrodu 艂awk臋 z pliku utworzonego na ostatniej lekcji. 
2) Je艣li w twoim ogrodzie ma by膰 kilka 艂awek skopiuj je i wklej w odpowiednie miejsca projektu. 
3) Zapisz plik pod t膮 sam膮 nazw膮.

Krok 4 (1,5 p.). Dodawanie gotowych element贸w z magazynu online
膯wiczenie 4. Dodajemy gotowe elementy z magazynu online 
1) Do projektu mo偶na doda膰 gotowe elementy z magazynu online (narz臋dzie 3D Warehouse)

np. drzewa. 

Wybierz drzewa i dodaj je do projektu.

2) Programy do projektowania grafiki 3D zawieraj膮 zwykle edytor materia艂贸w, kt贸re mo偶emy przypisywa膰 wybranym obiektom na scenie, np. traw臋 – trawnikom, drewno –pod艂odze, szk艂o – szybom. W ten spos贸b decydujemy o wygl膮dzie powierzchni tych obiekt贸w. Mo偶emy korzysta膰 z gotowych materia艂贸w, modyfikowa膰 je lub tworzy膰 nowe. 

W programie SketchUp edytor materia艂贸w znajdziemy pod przyciskiem Materials

Okno z materia艂ami otworzy si臋 r贸wnie偶 gdy klikniemy narz臋dzie Paint

Mo偶na w nim wybra膰 m.in. kolor lub tekstur臋 i ewentualnie zmieni膰 stopie艅 przezroczysto艣ci.

Uzupe艂nij projekt o brakuj膮ce elementy zgodnie z wymaganiami okre艣lonymi w 膯wiczeniu 1. Wykorzystaj m.in. gotowe obiekty z magazynu online. Dodaj nawierzchni臋. 

3) Odszukaj narz臋dzie skalowania obiekt贸w i wykorzystaj je przy modyfikowaniu projektu. 
4) Obejrzyj projekt w r贸偶nych widokach i zapisz go pod t膮 sam膮 nazw膮.




Komentarze