Krok 1 (1 p.). Projektowanie ogrodu
👉 Jak wykonać projekt ogrodu z wykorzystaniem komputera? Zaczniemy od ustalenia wymiarów działki i naniesienia na jej plan wszystkich istniejących obiektów, np. budynków, ścieżek, tarasu, studni oraz roślin, które chcemy zachować.
👉 Następnie zaplanujemy nowe elementy, np. drzewa, krzewy, klomby, warzywniak, sadzawkę, altankę, ławkę, murek przy tarasie, stałe skrzynki na rośliny, obudowę starej studni lub nową dekoracyjną studnię.
👉 Programy graficzne do tworzenia modelu 3D umożliwiają również wykonanie obrazu 2D. Zawierają narzędzia będące odpowiednikami tradycyjnych narzędzi projektanta (ołówka, cyrkla, gumki, miary), ale także gotowe elementy i mechanizmy, które pozwalają na tworzenie obiektów 3D.
👉 Przy projektowaniu ogrodu wykorzystamy możliwości tworzenia dwuwymiarowych i trójwymiarowych modeli w programie graficznym z SketchUp.
Ćwiczenie 1. Określamy wymagania projektu ogrodu
Ustal wymagania dotyczące ogrodu:
a. wymiary działki, na której masz zaprojektować ogród
b. wymiary i położenie istniejących elementów na działce
c. nowe elementy (w tym ławkę), ich rozmieszczenie, ewentualnie wymiary.
Wskazówka: możesz utworzyć odręczny rysunek z wykonanymi pomiarami.
Tworzenie projektu ogrodu zaczniemy od narysowania rzutu (modelu 2D) w programie SketchUp, a potem dodamy trzeci wymiar. Możliwości przełączenia się pomiędzy różnymi rodzajami widoków znajdziemy pod przyciskiem Scenes.
Ćwiczenie 2. Tworzymy początkową wersję modelu 2D ogrodu
1) W nowym dokumencie programu SketchUp wybierz widok rzut z góry i narysuj działkę o wymiarach ustalonych w Ćwiczeniu 1. 2) Zgodnie z wymaganiami projektu określonego w Ćwiczeniu 1:
a. umieść na działce istniejące elementy (np. budynek mieszkalny, studnię, chodniki) jako obiekt 2D.
b. dodaj przynajmniej jeden nowy element, zaplanowany w Ćwiczeniu 1.
c. zapisz plik pod nazwą Ogród.
Krok 3 (1,5 p.). Model 3D ogrodu
W pracy nad projektem możemy przełączyć się na widok 3D i przekształcić wybrane elementy w modele 3D.
Do tworzonego projektu możemy też dodać modele utworzone wcześniej i zapisane w innym pliku. Na przykład do projektu wklejono dwukrotnie ławkę skopiowaną z innego pliku.
Następnie jedna z ławek została obrócona tak aby ławki stały naprzeciw siebie. Do obracania modelu użyto narzędzia Rotate.
Obiekty możemy nie tylko przesuwać i obracać, ale również skalować czyli zmieniać ich rozmiary, korzystając z narzędzia Skale.
Ćwiczenie 3. Kopiujemy elementy z innego pliku i wklejamy do projektu ogrodu
1) Umieść we wcześniej określonym miejscu na terenie ogrodu ławkę z pliku utworzonego na ostatniej lekcji.
2) Jeśli w twoim ogrodzie ma być kilka ławek skopiuj je i wklej w odpowiednie miejsca projektu.
3) Zapisz plik pod tą samą nazwą.
Krok 4 (1,5 p.). Dodawanie gotowych elementów z magazynu online
Ćwiczenie 4. Dodajemy gotowe elementy z magazynu online
Wybierz drzewa i dodaj je do projektu.
2) Programy do projektowania grafiki 3D zawierają zwykle edytor materiałów, które możemy przypisywać wybranym obiektom na scenie, np. trawę – trawnikom, drewno –podłodze, szkło – szybom. W ten sposób decydujemy o wyglądzie powierzchni tych obiektów. Możemy korzystać z gotowych materiałów, modyfikować je lub tworzyć nowe.
W programie SketchUp edytor materiałów znajdziemy pod przyciskiem Materials
Okno z materiałami otworzy się również gdy klikniemy narzędzie Paint
Można w nim wybrać m.in. kolor lub teksturę i ewentualnie zmienić stopień przezroczystości.
Można w nim wybrać m.in. kolor lub teksturę i ewentualnie zmienić stopień przezroczystości.
Uzupełnij projekt o brakujące elementy zgodnie z wymaganiami określonymi w Ćwiczeniu 1. Wykorzystaj m.in. gotowe obiekty z magazynu online. Dodaj nawierzchnię.
3) Odszukaj narzędzie skalowania obiektów i wykorzystaj je przy modyfikowaniu projektu.
4) Obejrzyj projekt w różnych widokach i zapisz go pod tą samą nazwą.
Komentarze
Prześlij komentarz