Przejd藕 do g艂贸wnej zawarto艣ci

1 klasa. Temat 21. Korzystanie z filtr贸w, tabele i wykresy przestawne

 

Krok 1. Filtrujemy dane zapisane w tabeli arkusza kalkulacyjnego
馃憠 W tabeli ocen uczni贸w chcemy wy艣wietli膰 nazwiska tych, kt贸rzy z fizyki i chemii otrzymali co najmniej pi膮tki. 
馃憠 R臋czne wykonanie takiej operacji przy du偶ej liczbie uczni贸w by艂oby bardzo pracoch艂onne. Jak to zrobi膰 w arkuszu kalkulacyjnym?
馃憠 program Microsoft Excel ma funkcj臋, kt贸ra u艂atwi wykonanie tego typu zadania — filtry. Przy stosowaniu opcji filtrowania wa偶ne jest, aby kolumny w tabeli mia艂y nag艂贸wki, np. nazwisko, imi臋, ulica, przedmiot, liczba sztuk.

膯wiczenie 1. (1 p.) Filtrujemy dane zapisane w tabeli arkusza kalkulacyjnego
1) W arkuszu kalkulacyjnym utw贸rz tabel臋 przedstawion膮 na rysunku. 
Skopiuj dane z tabeli Uczniowie. Zapisz plik pod nazw膮 Uczniowie.

2) Oblicz 艣rednie oceny uczni贸w. Dla danych z kolumny J ustal format Liczbowy z dwoma miejscami dziesi臋tnymi po przecinku.




3) Zaznacz dowoln膮 kom贸rk臋 tabeli na przyk艂ad B5
4) Na karcie Dane wybierz opcj臋 filtrowania (Filtruj). Obok tytu艂贸w kolumn pojawia si臋 przyciski ze strza艂kami. 


5) Klikni臋cie kt贸rejkolwiek ze strza艂ek powoduje rozwini臋cie listy z mo偶liwo艣ciami wyboru r贸偶nych kryteri贸w filtrowania oraz alfabetycznej listy wszystkich unikalnych warto艣ci wyst臋puj膮cych w wybranej kolumnie tabeli.

Wybieraj膮c jedn膮 z warto艣ci, ograniczymy wy艣wietlanie do wierszy zawieraj膮cych t臋 warto艣膰 w aktualnej kolumnie. Na przyk艂ad, je偶eli chcemy wy艣wietli膰 tylko nazwiska uczni贸w, kt贸rzy maj膮 sz贸stk臋 z matematyki, z listy z ocenami z matematyki wybierajmy 6.


6) Skorzystamy z mo偶liwo艣ci ustawiania niestandardowych filtr贸w (opcja Filtry liczb). Dla kolumn Fizyka i Chemia w filtrze niestandardowym nale偶y ustali膰 warunek Wi臋ksze ni偶 lub r贸wne 5. Po ustaleniu kryteri贸w wiersze, kt贸re ich nie spe艂niaj膮, s膮 ukrywane.

Nazwiska tych, kt贸rzy z fizyki otrzymali co najmniej pi膮tki: 


Nazwiska tych, kt贸rzy z fizyki i chemii otrzymali co najmniej pi膮tki. 

7) Aby ponownie wy艣wietli膰 wszystkie wiersze,  nale偶y przy polach, dla kt贸rych ustawiono filtry, zaznaczy膰 opcj臋 wy艣wietlenia wszystkich wierszy lub opcj臋 wyczyszczenia filtru.

8) Wy艣wietli nazwiska uczni贸w, kt贸rzy maj膮: 
z matematyki ocen臋 najwy偶sz膮 


→ 艣redni膮 ocen wi臋ksz膮 lub r贸wn膮 4 


→ 艣redni膮 ocen wi臋ksz膮 od 4, a mniejsz膮 od 5 


Uwaga: Przed wykonaniem ka偶dego z kolejnych podpunkt贸w wy艣wietl ponownie wszystkie wiersze. 
Nie zapisuj zmian.

膯wiczenie 2. (1 p.) Filtrujemy dane zapisane w tabeli arkusza kalkulacyjnego
1) Otw贸rz plik Uczniowie, zapisany w 膯wiczeniu 1. Zastosuj filtr wy艣wietlaj膮cy wiersze:
a) zawieraj膮ce dane ch艂opc贸w; zapisz plik pod nazw Uczniowie_ch艂opcy
b) zawieraj膮ce dane dziewcz膮t; zapisz plik pod nazw膮 Uczniowie_dziewcz臋ta.
Wskaz贸wka: Imiona dziewcz膮t podane w 膰wiczeniu ko艅cz膮 si臋 liter膮 a. Z rozwijanej listy znajduj膮cej si臋 obok pola Imi臋 nale偶y wybra膰 odpowiednio filtrowanie niestandardowe i ustawi膰 kryterium nie ko艅czy si臋 na a lub ko艅czy si臋 na a.

Krok 2. Tabele i wykresy przestawne
馃憠 Do bardziej kompleksowej analizy (zw艂aszcza du偶ej liczby) danych, wykonywania r贸偶nych (cz臋sto skomplikowanych) oblicze艅 i podsumowa艅 oraz ich wy艣wietlania, mo偶emy wykorzysta膰 tabele przestawne
馃憠 Aby lepiej zrozumie膰 ide臋 tabel przestawnych, zaczniemy od prostego przyk艂adu. Skorzystamy z tabeli przygotowanej w 膯wiczeniu 1
馃憠 Aby skorzysta膰 z mo偶liwo艣ci tabel przestawnych, musimy wcze艣niej odpowiednio przygotowa膰 tabel臋 arkusza kalkulacyjnego. Podobnie jak w przypadku filtr贸w, wszystkie kolumny musz膮 mie膰 nag艂贸wki umieszczone w kom贸rce nad kolumn膮 danych. W przypadku tabel przestawnych nag艂贸wki powinny mie膰 r贸偶ne nazwy.

膯wiczenie 3. (1 p.) Tworzenie tabeli przestawnej
Chcemy wiedzie膰, ilu uczni贸w otrzyma艂o poszczeg贸lne oceny (od dopuszczaj膮cej do celuj膮cej) z matematyki. 
1) Zaznacz tabel臋 lub zakres danych (艂膮cznie z nag艂贸wkami), kt贸re chcesz analizowa膰. 
2) Na karcie Wstawianie wybierz opcj臋 Tabela przestawna
3) W otwartym oknie sprawd藕 zakres danych w polu Zaznacz tabel臋 lub zakres, wybierz miejsce umieszczenia tabeli przestawnej (Nowy arkusz) i kliknij OK


4) W nowym arkuszu po prawej stronie pojawi si臋 panel Pole tabeli przestawnej z list膮 p贸l tabeli, kt贸re wybrali艣my do analizy. 


Przeci膮gnij odpowiednio pola, w naszym przypadku: Matematyka — do obszaru Wiersze (Je艣li dane maj膮 by膰 umieszczone w wierszach) i Nazwisko  do obszaru Warto艣ci.
5) Kliknij pole Nazwisko i wybierz z listy rozwijanej polecenie Ustawienia pola warto艣ci, typ oblicze艅 Liczba. W tabeli pojawi si臋 informacja o liczbie os贸b, kt贸re otrzyma艂y poszczeg贸lne oceny.

6) 
 Zapisz plik pod nazw膮 Uczniowie_tab.

膯wiczenie 4. (1 p.) Tworzymy wykres przestawny
Aby utworzy膰 wykres przestawny, nale偶y klikn膮膰 dowoln膮 kom贸rk臋 tabeli i na karcie
Analiza tabeli przestawnej wybra膰 polecenie Wykres przestawny
1) Otw贸rz plik Uczniowie_tab zapisany w 膯wiczeniu 3.
2) Utw贸rz wykres przestawny (kolumnowy), przedstawiaj膮cy liczb臋 uczni贸w, kt贸rzy otrzymali poszczeg贸lne oceny z matematyki. Zmie艅 tytu艂 wykresu na "Liczba poszczeg贸lnych ocen z matematyki". Zapisz plik pod sam膮 nazw膮.

膯wiczenie 5. (1 p.) Tworzymy tabel臋 i wykres przestawny
1) Otw贸rz plik Uczniowie_tab zapisany w 膯wiczeniu 4
2) W nowym arkuszu utw贸rz tabel臋 i wykres przestawny, przedstawiaj膮cy liczb臋 uczni贸w, kt贸rzy otrzymali poszczeg贸lne oceny z j臋zyka polskiego. 
3) Zapisz plik pod t膮 sam膮 nazw膮.

Komentarze