Przejdź do głównej zawartości

2 klasa. Temat 22. Stosowanie funkcji arkusza kalkulacyjnego. 2 lekcje

 

1 lekcja

Plan lekcji
1. Wstawianie funkcji. Teoria
2. Zadanie interaktywne na learningapps.org
3. Gramy w grę edukacyjną na Gimkit 
4. Test
5. Stosujemy funkcję ŚREDNIA
6. Stosujemy funkcję JEŻELI
7. Stosujemy funkcję LICZ.JEŻELI
8. Zadanie interaktywne na Wordwall 



Krok 1 (1 p.). Wstawianie funkcji. Teoria

Ćwiczenie 1. 
Przeczytaj tekst:
W arkuszu kalkulacyjnym występuje kilka kategorii funkcji, które można wykorzystywać w formułach. Są to m. in.: funkcje matematyczne,  logicznestatystycznefinansowetekstowe oraz daty i czasu.

Większość funkcji arkusza kalkulacyjnego wymaga podawania argumentów, na podstawie których jest obliczana wartość funkcji.

Najczęściej argumentami są: odwołania do komórek, liczby, rzadziej tekst lub daty. 

Argumentami mogą być także wartości innej funkcji lub wyrażenia. W takim przypadku najpierw obliczana jest wartość funkcji lub wyrażenia i dopiero ona zostaje użyta jako argumenty. Jeżeli argumentów jest kilka, do ich oddzielenia używa się średnika

Przy wstawianiu do komórki niektórych funkcji (np. SUMA, ŚREDNIA, MIN, MAX) arkusz kalkulacyjny proponuje zakres danych, które będą użyte w danej formule. Podany zakres można zmodyfikować, np. zmieniając adresy komórek lub typ adresowania na mieszane bądź bezwzględne.

Opcję wstawiania funkcji znajdujemy na karcie Formuły.

Następnie wykonaj zadanie: 

Test:

Krok 2 (1 p.). Wstawianie funkcji
👉 Uczniowie zdają dwa egzaminy. Chcemy poznać średni wynik dla każdego egzaminu oraz sprawdzić ile osób zdało, czyli otrzymało w sumie więcej niż 80 punktów. 
👉 Z jakich funkcji arkusza kalkulacyjnego należy skorzystać?

Ćwiczenie 2. Stosujemy funkcję ŚREDNIA
1) Skopiuj dane z tabeli Oceny Zapisz plik pod nazwą Oceny. 

 
2) Korzystając z funkcji ŚREDNIA, oblicz średni wynik egzaminu 1 i egzaminu 2. Średnie umieść odpowiednią w komórkach D22 i E22



3) Zapisz plik pod nazwą Wyniki.

Krok 3 (1 p.). Funkcja logiczna JEŻELI

Ćwiczenie 3. Stosujemy funkcję JEŻELI
1) Otwórz plik Wyniki, zapisany w Ćwiczeniu 2. 
2) W kolumnie F umieść funkcję sumującą punkty uzyskane z obu egzaminów.  


3) W kolumnie umieść funkcję logiczną JEŻELI, która spowoduje wpisanie wyniku egzaminu: ZDAŁ, jeśli dany uczeń uzyskał wystarczającą sumę punktów z obu egzaminów (np. więcej niż 80 punktów), NIE ZDAŁ, jeśli uczeń nie uzyskał wystarczającej liczby punktów. 

Wynik:


4) Zapisz plik pod tą samą nazwą.

Krok 4 (1 p.). Funkcja statystyczna LICZ.JEŻELI
Funkcja LICZ.JEŻELI(zakres; kryterium) oblicza, w ilu komórkach z wybranego zakresu znajdują się wartości spełniające dane kryterium.

Ćwiczenie 4. Stosujemy funkcję LICZ.JEŻELI 
1) Otwórz plik Wyniki, zapisany w Ćwiczeniu 3
2) Oblicz, ile osób zdało egzamin, a ile nie zdało egzaminu. Wyniku umieść odpowiednio w komórkach G22 i G23

Także można wpisać do komórki odpowiednią formułę, zawierającą nazwę wybranej funkcji:

Wynik:


3) Zapisz plik pod tą samą nazwą.

Krok 5 (1 p.). Zadanie

Wykonaj zadanie: 



2 lekcja Funkcje matematyczne. Funkcje daty i godziny

Krok 1 (1 p.). Stosowanie funkcji PI i ZAOKR

Funkcja ZAOKR(liczba; liczba_cyfr) zaokrągla liczbę do podanej liczby cyfr po przecinku. Funkcja PI() podaje wartość liczby π z maksymalną dokładnością arkusza (15 miejsc po przecinku).

Ćwiczenie 1. Stosowanie funkcji PI i ZAOKR 
1) Korzystając z funkcji PI, przygotuj arkusz, w którym na podstawie podanego promienia obliczane będą pole i obwód koła. Wartości promienia wpisz do komórek A2:A25. 
2) Zmodyfikuj formuły tak, aby wartości pola i obwodu były podawane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Sformatuj odpowiednio tabelę, dodaj nagłówki kolumn i obramowanie komórek. 

Pole:
Można skorzystać z konstruktora formuł:

Lub wpisać formułę do pasku formuł:

Obwód:
Można skorzystać z konstruktora formuł:

Lub wpisać formułę do pasku formuł:

Wynik:


3) Zapisz plik pod nazwą Pole i obwód.

Krok 2 (1 p.). Stosowanie funkcji MOD

Funkcja MOD zwraca resztę z dzielenia.

Wartością formuły =MOD(15;3) jest liczba 0
a formuły =MOD(12;7) – liczba 5

Ćwiczenie 2. Stosowanie funkcji MOD 
1) W arkuszu kalkulacyjnym utwórz tabelę przedstawioną na rysunku. Do kolumn A i B wpisz po 20 liczb dodatnich, przy czym liczby z kolumny A powinny być większe od liczb z kolumny B.

2) W kolumnie umieść funkcję MOD, która zwraca resztę z dzielenia.

Także można wpisać do komórki odpowiednią formułę, zawierającą nazwę wybranej funkcji:


3) Zapisz plik pod nazwą Podzielność.

Krok 3 (1 p.). Stosowanie funkcji LOS i ZAOKR.DO.CAŁK

👉 Chcemy zagrać w grę planszową, ale nie mamy kostki do gry. 
👉 Mamy za to dostęp do arkusza kalkulacyjnego. Jak go wykorzystać, żeby wylosować liczbę oczek? 
👉 W jakich jeszcze sytuacjach można wykorzystać arkusz kalkulacyjny do losowania liczb?

Funkcja LOS() zwraca liczbę losową o równomiernym rozkładzie, która jest większa lub równa 0 i mniejsza niż 1 (zmienia się przy ponownym obliczaniu).

Funkcja ZAOKR.DO.CAŁK(liczba) zaokrągla podaną liczbę w dół do najbliższej liczby całkowitej (obcina część ułamkową).

Ćwiczenie 3. Stosowanie funkcji LOS i ZAOKR.DO.CAŁK 
1) W arkuszu kalkulacyjnym utwórz tabelę przedstawioną na rysunku:

2) W komórkę B3 umieść funkcję LOS, która zwraca liczbę losową.

Po umieszczeniu w komórce B3 formuły =LOS() otrzymamy losową liczbę z przedziału (0; 1).

3) W komórkę B4 umieść funkcję =ZAOKR.DO.CAŁK, która zaokrągla liczbę w dół do najbliższej liczby całkowitej.

Jeśli wynik pomnożymy przez 6, otrzymamy liczby z przedziału (0, 6). Aby otrzymać wartości całkowite musimy zastosować funkcję ZAOKR.DO.CAŁK.
Dlaczego ostatecznie formuła powinna mieć postać:
ZAOKR.DO.CAŁK(LOS()*6 + 1 ?

Ćwiczenie 4. Stosowanie funkcji LOS i ZAOKR.DO.CAŁK 
1) Uczniowie z każdej klasy w fikcyjnej szkole pełnią dyżury. Kolejność była zawsze ustalana według zapisu w dzienniku, ale postanowiono to zmienić na wybór losowy. 
2) W arkuszu kalkulacyjnym utwórz tabelę przedstawioną na rysunku. 

3) W kolumnie C umieść formułę generującą losowe liczby z przedziału (1, n) (n — liczba uczniów w danej klasie), wyznaczającą liczby z listy porządkowej uczniów w poszczególnych klasach.

4) Zapisz plik pod nazwą Dyżury.
 
Krok 4 (2 p.). Stosowanie funkcji DZIŚ
Ćwiczenie 5 (1 p.) Stosowanie funkcji DZIŚ
1) W arkuszu kalkulacyjnym utwórz tabelę przedstawioną na rysunku. 

2) Aby obliczyć, ile dni upłynęło od dnia dwóch narodzin, w komórce A2 wpisz datę w swoich urodzin, w komórce B2 wpisz formułę =DZIŚ() - A2 i naciśnij klawisz Enter.
3) Zmień formatowanie komórki B2 na ogólne.
4) Zapisz plik pod nazwą Urodziny.

Ćwiczenie 6 (1 p.) Stosowanie funkcji DZIŚ
1) Korzystając z funkcji daty, oblicz w arkuszu kalkulacyjnym: 
  • Ile dni trwała II wojna światowa 
  • Ile dni upłynęło od zakończenia II wojny światowej 
2) Zapisz plik pod nazwą Daty.

Wskazówka: komórki, w których będą przeprowadzane obliczenia, powinny mieć format ogólny lub liczbowy.

Komentarze