Krok 1 (0,5 p.). Tworzenie formuł w arkuszu kalkulacyjnym
Ćwiczenie 1.
Przeczytaj tekst:
Arkusz kalkulacyjny jest programem umożliwiającym przedstawianie danych (najczęściej liczbowych) w postaci tabel i ich przetwarzanie (głównie wykonywanie obliczeń).
Jednym z najważniejszych narzędzi arkusza kalkulacyjnego są funkcje, pozwalające na łatwe wykonywanie nawet skomplikowanych obliczeń matematycznych, statystycznych czy finansowych.
Za pomocą arkusza kalkulacyjnego można także wizualizować dane (przedstawiać na wykresach), co ułatwia ich analizę.
Wyrażenia operujące na danych z arkusza kalkulacyjnego (formuły) buduje się według ścisłe określonych zasad. Formuła rozpoczyna się znakiem =, po którym występują: dane, na których wykonywane są obliczenia, operatory (np.: +, %) lub funkcje z ich argumentami.
Danymi w formułach mogą być m.in.: dowolne liczby (stałe), wartości komórek arkusza (zmienne) lub wartości funkcji.
Następnie wykonaj zadanie:
Krok 2 (1 p.). Tworzymy tabelę w arkuszu kalkulacyjnym
👉 W twojej szkole odbywa się konkurs. Klasa z najwyższą frekwencją w marcu pojedzie na wycieczkę do Paryża. Zostałeś poproszony o dokonanie obliczeń i zaprezentowanie wyników.
👉Jak obliczyć frekwencję i sformatować tabelę w arkuszu kalkulacyjnym?
Ćwiczenie 2. Tworzymy tabelę w arkuszu kalkulacyjnym
1) W arkuszu kalkulacyjnym utwórz plik jak pokazano na rysunku:
Jeśli chcesz scalić komórki skorzystaj z opcji Scal komórki na karcie Narzędzia główne:
2) Zapisz plik pod nazwą Frekwencja.Krok 3 (1 p.). Tworzymy formuły w arkuszu kalkulacyjnym
Ćwiczenie 3. Tworzymy formuły w arkuszu kalkulacyjnym
1) Otwórz plik Frekwencja, zapisany w Ćwiczeniu 2.
2) Utwórz formuły obliczające: liczbę godzin ogółem, frekwencję i liczbę godzin nieusprawiedliwionych przypadających na jednego ucznia. Wstaw formuły do odpowiednich komórek i, kopiując je odpowiednio do pozostałych komórek, wykonaj obliczenia dla wszystkich klas.
3) Zapisz plik pod tą samą nazwą.
Krok 4 (1 p.). Formaty danych
Arkusz kalkulacyjny pozwala ustalić format wyświetlanych danych. Można go ustalić przed wprowadzeniem danych i po ich wprowadzeniu — dla całej kolumny, wiersza lub dla wybranych, zaznaczonych komórek.
Ćwiczenie 4. Ustalamy formaty danych w arkuszu kalkulacyjnym
1) Otwórz plik Frekwencja, zapisany w Ćwiczeniu 2.
2) Dla danych z kolumny D ustal format Liczbowy bez miejsc dziesiętnych po przecinku, dla kolumny G — Procentowy, z dwoma miejscami po przecinku, a dla H — liczbowy z jednym miejscem po przecinku.
2) Zapisz wynik pod tą samą nazwą.
Wskazówka:
Opcję ustalania formatu danych w komórkach tabeli znajdziesz w menu Format/Komórki, na karcie Narzędzia główne (w grupie Liczby) lub w menu kontekstowym komórki (polecenie Formatuj komórki).
W przypadku zastosowania formatu procentowego, zastanów się, jak zmienić formułę, aby wynik był prawidłowy.
Krok 5 (0,5 p.). Formatowanie tabeli arkusza kalkulacyjnego
Ćwiczenie 5. Formatujemy komórki tabeli arkusza kalkulacyjnego
1) Otwórz plik Frekwencja, zapisany w Ćwiczeniu 4. Sformatuj komórki, dodając m. in. zacieniowania i obramowania, podobnie jak pokazano na rysunku:
2) Zapisz plik pod tą samą nazwą.
Krok 6 (0,5 p.). Stosujemy formatowanie warunkowe
W celu zwiększenia czytelności tabeli można zastosować formatowanie warunkowe. Taki sposób formatowania, poprzez wyróżnianie określonych komórek, ułatwia analizę umieszczonych w nich wartości, a także porównywanie i ocenianie tendencji.
Możemy na przykład zastosować inny kolor zacieniowania komórki dla wartości najwyższych, a inny dla najniższych lub odróżnić kolorystycznie wartości ujemne od nieujemnych.
Aby zastosować formatowanie warunkowe:
👉 Zaznacz odpowiednie komórki
👉 Wybierz opcję Formatowanie warunkowe (na karcie Narzędzia główne)
👉 Ustal odpowiednie reguły formatowania
Ćwiczenie 6. Stosujemy formatowanie warunkowe
1) Otwórz plik Frekwencja zapisany w Ćwiczeniu 5. Stosując formatowanie warunkowe, wyróżnij wybranymi kolorami komórki od najwyższej do najniższej frekwencji.
Która klasa została zwycięzcą konkursu?
2) Zapisz plik pod tą samą nazwą.
Krok 7 (0,5 p.). Stosujemy formatowanie warunkowe
Ćwiczenie 7. Stosujemy formatowanie warunkowe
1) Otwórz plik Frekwencja zapisany w Ćwiczeniu 6.
2) Stosując formatowanie warunkowe, wyróżnij wybranym kolorem liczbę godzin nieusprawiedliwionych przypadających na jednego ucznia większą niż 2, a innym —mniejszą niż 2.
2. Zapisz plik pod tą samą nazwą.
Wskazówka:
w warunkach dla komórek ustaw inny kolor dla Większe niż 2 i inny dla Mniejsze niż 2. Na rysunku komórki z liczbą godzin nieusprawiedliwionych przypadających na jednego ucznia większą niż 2 zacieniowano na różowo, a z niższą niż 2 — na żółto.
Komentarze
Prześlij komentarz