Przejdź do głównej zawartości

4 klasa.Temat 23. Wykonywanie operacji na elementach listy w języku Python (2 lekcje)

 

Krok 1. Odwoływanie się do elementów listy

Na początku programu zdefiniujemy listę o nazwie tv [T]. Liczbę elementów listy podamy za pomocą wcześniej zdefiniowanej stałej T.



Definicja:
T = 5
tv = [0] * T
oznacza zdefiniowanie listy składającej się z pięciu elementów (każdy równy zero) o indeksach od 0 do 4.

Następnie zdefiniujemy funkcję niezwracająca wartości bez parametrów wprowadz_telewizory() wprowadzającą liczby kolejnych dostaw telewizorów do listy.

Ponadto założymy, że dostawy będą numerowane od 1 (aby pierwszą dostawę określać jako „pierwszą”, a nie „zerową” itd.).

Ćwiczenie 1. Wprowadzamy wielkości dostaw telewizorów do listy i wyświetlamy je na ekranie
1) Utwórz nowy plik źródłowy. Zdefiniuj funkcję wprowadz_telewizory() wprowadzającą elementy (tu: liczby telewizorów w kolejnych dostawach) do listy:


2) Funkcję wywołaj w programie głównym. Dlaczego do wartości zmiennej i dodajemy 1
3) Zdefiniuj funkcję wyprowadz_telewizory() wyprowadzającą elementy (tu: liczby telewizorów w kolejnych dostawach) z listy tv na ekran monitora. 

4) Funkcję wywołaj w programie głównym. 
5) Zapisz program w pliku pod nazwą dostawy_tv_lista. Uruchom i i przetestuj program dla kilku różnych wartości elementów wyprowadzanych do listy tv.

Ćwiczenie 2. Wyświetlamy na ekranie wielkość wybranej dostawy telewizorów 
1)Uzupełnij program zapisany w Ćwiczeniu 1 o wyświetlanie na ekranie liczby telewizorów z wybranej dostawy. Numer dostawy k wprowadzaj z klawiatury. 
2) Zapisz program w pliku pod nazwą wybrana_dostawa
3) Uruchom i przetestuj program dla kilku różnych wartości elementów listy tv i zmiennej k

Wskazówka
Pamiętaj, że elementy listy są numerowane od zera, natomiast numeracja dostał zaczyna się od 1 (takie przyjęliśmy założenie).

Ćwiczenie 3. Porównujemy wielkość dwóch dostaw 
1) Do programu zapisanego w Ćwiczeniu 2 dodaj sprawdzanie, która dostawa telewizorów jest większa: druga czy czwarta (numery dostaw zaczynają się od 1) 
3) Zależnie od wyniku, wyprowadź na ekran komunikat: "Większa jest druga dostawa" lub "Większa jest czwarta dostawa". W przypadku dostaw o tej samej liczbie telewizorów wyprowadź komunikat "Dostawy równe". 
4) Zapisz program w pliku pod nazwą wieksza_dostawa.

Krok 2. Zamiana miejscami wartości elementów listy


👉 Okazało się, że w magazynie RTV pomylono półki podczas umieszczania telewizorów z danych dostaw. 
👉 Jak zamienić te dostawy miejscami? Jak to zrobić w programie komputerowym, gdy wielkości dostaw wprowadzono do listy?

Wskazówka:
Aby przełożyć telewizory z półki A na półkę B, musimy telewizory z półki A gdzieś tymczasowo odłożyć, np. na półkę roboczą C. Następnie telewizory z półki B przełożyć na półkę A, a te z półki roboczej C na B.

Podobnie postępujemy w przypadku programu komputerowego, w którym dane (wielkości poszczególnych dostaw) pamiętamy w liście — również używamy tzw. zmiennej roboczej do chwilowego zapamiętania "odłożonej" wartości danego elementu listy.

Ćwiczenie 4.
1) Zmodyfikuj program zapisany w Ćwiczeniu 3, aby w przypadku, gdy czwarta dostawa jest większa od drugiej, zamienić je miejscami.
2) Wyprowadź na ekran wszystkie dostawy po tej zmianie poprzedzone komunikatem "Dostawy po zamianie miejscami drugiej z czwartą, gdy czwarta jest większa od drugiej". 
3) Zapisz program w pliku pod nazwą zamiana_dostaw
4) Uruchom i przetestuj program dla kilku różnych wartości elementów listy tv.

Wskazówka:
Aby zamienić miejscami wartości elementów tv[1] z tv[3], należy umieścić w programie kolejno instrukcje:
 

Krok 3. Zadania

Ćwiczenie 4.
1) Zdefiniuj listę składającą się z pięciu elementów, będących liczbami godzin lekcyjnych w planie lekcji danej klasy od poniedziałku do piątku. 
Zastosujemy inny sposób definiowania listy:


2) Utwórz program wypisujący w kolumnie elementy listy, czyli liczbę lekcji każdego dnia.
3) Zapisz program w pliku pod nazwą lekcje_w_tygodniu.

Ćwiczenie 5.
1) Korzystając z listy zdefiniowanej w Ćwiczeniu 4, utwórz program, który dla podanego z klawiatury numeru dnia tygodnia wyświetli liczbę lekcji tego dnia. 
2) Zapisz program w pliku pod nazwą lekcji_w_dniu.

Ćwiczenie 6*.
1) Napisz program, który wczytuje liczby całkowite do ośmioelementowej listy i wypisuje na ekran indeks pierwszego elementu listy, którego wartość wynosi zero. 
2) Jeśli nie ma takiego elementu, program powinien pisać komunikat "Brak elementu zero".
3) Zapisz program w pliku pod nazwą indeks_elementu_zero.




Komentarze