1 lekcja
Ćwiczenie 1. (0,5 p.)1. Napisz program obliczający pole powierzchni prostokąta dla długości boków a i b, wprowadzonych z klawiatury.
2. Wynik i odpowiedni komunikat wyprowadzaj na ekran.
Ćwiczenie 2. (0,5 p.)
Jaki błędy pojawiły się w zapisie programu? Zmodyfikuj program, aby działał poprawnie.
liczba1 = int(input("Podaj liczbę:"))
print(liczba2)
liczba2 = liczba1 + 1
Ćwiczenie 3. (1 p.)
Napisz program do zadania: "Jaki procent liczby a stanowi liczba b?" Zapisz program w pliku pod nazwą Procenty.
Aby obliczyć jakim procentem liczby a jest liczba b, wystarczy podzielić b przez a, a następnie otrzymany ułamek zamienić na procenty.
Ćwiczenie 4. (1 p.)
Napisz program realizujący algorytm sprawdzania, czy wprowadzona z klawiatury liczba jest dodatnia czy niedodatnia.
Zapisz program w pliku pod nazwą Liczby.
Jaki błędy pojawiły się w zapisie programu? Zmodyfikuj program, aby działał poprawnie.
liczba1 = int(input("Podaj liczbę:"))
print(liczba2)
liczba2 = liczba1 + 1
Napisz program do zadania: "Jaki procent liczby a stanowi liczba b?" Zapisz program w pliku pod nazwą Procenty.
Aby obliczyć jakim procentem liczby a jest liczba b, wystarczy podzielić b przez a, a następnie otrzymany ułamek zamienić na procenty.
Ćwiczenie 5. (1 p.)
Napisz program obliczający pierwiastek kwadratowy p z liczby rzeczywistej nieujemnej x, wprowadzanej z klawiatury. Program ma sprawdzać, czy wprowadzona przez użytkownika liczba jest poprawna (nieujemna) i wyprowadzać na ekran wynik obliczenia lub komunikat o błędnych danych.
Ćwiczenie 6. (1 p.)1. Napisz program obliczający wysokość trójkąta, gdy podane są jego pole p i podstawa a. 2. Zadbaj o poprawność wprowadzonych danych.3. Zapisz program w pliku pod nazwą Wysokosc_trojkata.
Ćwiczenie 7. (1 p.)1. Napisz program realizujący algorytm obliczania objętości walca o wysokości h i promieniu podstawy r, gdzie h i r są dodatnimi liczbami rzeczywistymi.2. Zadbaj o poprawność wprowadzanych danych. Dla liczb niedodatnich powinien być wyprowadzany napis "błędne dane".3. Zapisz program w pliku pod nazwą Objetosc_ walca.
Ćwiczenie 8. (1,5 p.)1. Napisz program obliczający, Ile litrów wody spadło na plac o powierzchni P metrów kwadratowych, jeśli pokryła go warstwa wody o grubości d milimetrów. 2. Zadbaj o poprawność wprowadzonych danych.3. Zapisz program w pliku pod nazwą Deszcz.
2 lekcja
10 powodów, dlaczego nie można używać sztucznej inteligencji do rozwiązywania zadań z programowania podczas lekcji:
1. Ogranicza kreatywność uczniów, gdyż używanie gotowych rozwiązań może hamować ich własne pomysły.
2. Nie rozwija umiejętności analitycznego myślenia i logicznego rozwiązywania problemów u uczniów.
3. Może prowadzić do zależności od gotowych rozwiązań, co utrudnia samodzielne podejmowanie wyzwań.
4. Nie daje możliwości zrozumienia procesu działania algorytmów i programów przez samodzielne ich tworzenie.
5. Pomija etap nauki poprzez popełnianie błędów i uczenie się na nich, co jest istotną częścią procesu nauki programowania.
6. Nie pozwala na rozwijanie umiejętności debugowania (odnajdywania i usuwania błędów w kodzie).
7. Uczniowie nie zdobywają praktycznego doświadczenia w rozwiązywaniu trudności, które mogą wystąpić podczas pisania kodu.
8. Może prowadzić do niezrozumienia podstawowych koncepcji programowania, gdyż gotowe odpowiedzi nie zawsze wyjaśniają logiczne zasady działania.
9. Brak bezpośredniego zaangażowania ucznia w pisanie kodu może prowadzić do mniejszego zaangażowania w proces uczenia się.
10. Nie sprzyja rozwijaniu umiejętności pracy zespołowej w rozwiązywaniu problemów, co jest istotne w programowaniu.
Ćwiczenie 1.
Zadanie: Kalkulator BMI
Napisz program w języku Python, który przyjmuje od użytkownika ich wagę (w kilogramach) oraz wzrost (w metrach). Następnie program oblicza wskaźnik BMI (indeks masy ciała) zgodnie z podanymi danymi. Wykorzystaj instrukcje warunkowe, aby wyświetlić odpowiednią kategorię BMI (np. niedowaga, prawidłowa waga, nadwaga, otyłość) na podstawie obliczonej wartości.
Ćwiczenie 2.
Zadanie: Sprawdzanie trójkąta
Napisz program w języku Python, który pobiera od użytkownika długości boków trójkąta. Następnie wykorzystaj instrukcje warunkowe, aby sprawdzić, czy z podanych długości można zbudować trójkąt. Jeśli warunek spełniony, program powinien określić, czy jest to trójkąt równoboczny, równoramienny, różnoboczny czy nie jest to trójkąt w ogóle.
Warunek trójkąta
👇
Suma długości dwóch boków trójkąta jest zawsze większa od długości trzeciego boku.
Jest to tak zwany warunek trójkąta.
Ćwiczenie 3.
Zadanie: Sprawdzanie roku przestępnego
Napisz program w języku Python, który przyjmuje od użytkownika rok i sprawdza, czy jest to rok przestępny czy nie. Wykorzystaj instrukcje warunkowe, aby określić zasady definiujące rok przestępny (na ogół, rok przestępny jest podzielny przez 4, ale nie jest podzielny przez 100, chyba że jest podzielny przez 400). Program powinien wyświetlić komunikat informujący użytkownika, czy wprowadzony rok jest przestępny czy nie.
Napisz program obliczający pierwiastek kwadratowy p z liczby rzeczywistej nieujemnej x, wprowadzanej z klawiatury.
10 powodów, dlaczego nie można używać sztucznej inteligencji do rozwiązywania zadań z programowania podczas lekcji:
1. Ogranicza kreatywność uczniów, gdyż używanie gotowych rozwiązań może hamować ich własne pomysły.
2. Nie rozwija umiejętności analitycznego myślenia i logicznego rozwiązywania problemów u uczniów.
3. Może prowadzić do zależności od gotowych rozwiązań, co utrudnia samodzielne podejmowanie wyzwań.
4. Nie daje możliwości zrozumienia procesu działania algorytmów i programów przez samodzielne ich tworzenie.
5. Pomija etap nauki poprzez popełnianie błędów i uczenie się na nich, co jest istotną częścią procesu nauki programowania.
6. Nie pozwala na rozwijanie umiejętności debugowania (odnajdywania i usuwania błędów w kodzie).
7. Uczniowie nie zdobywają praktycznego doświadczenia w rozwiązywaniu trudności, które mogą wystąpić podczas pisania kodu.
8. Może prowadzić do niezrozumienia podstawowych koncepcji programowania, gdyż gotowe odpowiedzi nie zawsze wyjaśniają logiczne zasady działania.
9. Brak bezpośredniego zaangażowania ucznia w pisanie kodu może prowadzić do mniejszego zaangażowania w proces uczenia się.
10. Nie sprzyja rozwijaniu umiejętności pracy zespołowej w rozwiązywaniu problemów, co jest istotne w programowaniu.
Ćwiczenie 1.
Zadanie: Kalkulator BMI
Napisz program w języku Python, który przyjmuje od użytkownika ich wagę (w kilogramach) oraz wzrost (w metrach). Następnie program oblicza wskaźnik BMI (indeks masy ciała) zgodnie z podanymi danymi. Wykorzystaj instrukcje warunkowe, aby wyświetlić odpowiednią kategorię BMI (np. niedowaga, prawidłowa waga, nadwaga, otyłość) na podstawie obliczonej wartości.
Ćwiczenie 2.
Zadanie: Sprawdzanie trójkąta
Napisz program w języku Python, który pobiera od użytkownika długości boków trójkąta. Następnie wykorzystaj instrukcje warunkowe, aby sprawdzić, czy z podanych długości można zbudować trójkąt. Jeśli warunek spełniony, program powinien określić, czy jest to trójkąt równoboczny, równoramienny, różnoboczny czy nie jest to trójkąt w ogóle.
Warunek trójkąta
👇
Suma długości dwóch boków trójkąta jest zawsze większa od długości trzeciego boku.
Jest to tak zwany warunek trójkąta.
Ćwiczenie 3.
Zadanie: Sprawdzanie roku przestępnego
Napisz program w języku Python, który przyjmuje od użytkownika rok i sprawdza, czy jest to rok przestępny czy nie. Wykorzystaj instrukcje warunkowe, aby określić zasady definiujące rok przestępny (na ogół, rok przestępny jest podzielny przez 4, ale nie jest podzielny przez 100, chyba że jest podzielny przez 400). Program powinien wyświetlić komunikat informujący użytkownika, czy wprowadzony rok jest przestępny czy nie.
Komentarze
Prześlij komentarz