Przejdź do głównej zawartości

4 klasa. Temat 20. Rozwiązywanie zadań. Gra Zgadnij liczbę.

 

Ćwiczenie 1.
Jak działa randint.

Pierwsze co robimy to importujemy z modułu random komendę randint, dzięki której będziemy mogli losować liczby:


Teraz sprawdzimy jak działa w ogóle randint. 
W tym celu zrobimy zmienną los na której użyjemy tą komendę. W nawiasie wpisujemy zakres losowania.



Spróbuj uruchomić ten program 3-4 razy.

Ćwiczenie 2.
Program, który wylosuje 50 liczb w zakresie od 1 do 100.
Teraz jak już wiemy jak działa randint, napiszemy program, który wylosuje 50 liczb w zakresie od 1 do 100 i wypisze je:


Dodamy jeszcze ,end = " " co sprawi że wypisze liczby po spacji, a nie enterze:


Wynik działania programu:



Ćwiczenie 3.
Gra Zgadnij liczbę.

Ok, wiemy jak to działa. Można to usunąć a zajmiemy się teraz pętlą while.


👉 Pętli while używa się gdy podczas programowania nie wiemy ile ma być powtórzeń.

👉 Pętla while będzie się wykonywać dopóki warunek jest spełniany.

Wykorzystamy pętle while, która będzie pracować, jeśli nasza odpowiedź (zmienna odp) będzie inna niż los.



Jeszcze tylko 2 warunki i z komunikatami, że podana przez nas liczba jest za duża lub za mała:



Na koniec print z gratulacjami.

Możemy do zwykłego komunikatu w cudzysłowie po przecinku dodać zmienną los. Połączy do zwykły tekst oraz wartość ze zmiennej i będzie ładnie wyglądało 😉



Klikamy F5 i sprawdzamy jak działa. 




Komentarze