Przejdź do głównej zawartości

4 klasa. Temat 9. Instrukcje warunkowe zagnieżdżone w języku Python


Krok 0.

Krok 1. Algorytmy z warunkami zagnieżdżonymi

Instrukcje warunkowe, podobnie jak funkcję JEŻELI w arkuszu kalkulacyjnym, można zagnieżdżać, czyli po warunku oraz po słowie else może wystąpić kolejna instrukcja warunkowa.

Ćwiczenie 1.
Napiszemy program realizujący algorytm wyboru najmniejszej z trzech różnych liczb całkowitych. W rozwiązaniu zastosujemy  zagnieżdżone instrukcje warunkowe.

1. Przepisz program pokazany na rysunku.
👇

2. Wyjaśnij, co się dzieje w poszczególnych wierszach programu. Sprawdź, czy program jest zgodny ze specyfikacją zadania. Jeśli nie, popraw program. Zwróć uwagę na zapis zagnieżdżonych instrukcji warunkowych.
3. Zapisz program w pliku pod nazwą Najmniejsza_z_trzech.
4. Uruchom program i przetestuj dla następujących trójek liczb (wartości zmiennych a, b, c): (3; - 56; 0), (76; 123; -2), (-7-; 40; -40), (56; 68; 88), (100; 0; 2). 

Krok 2. Obliczamy cenę komputera

Ćwiczenie 2.
Oblicz i wyprowadź aktualną cenę komputera w zależności od wartości procentowego wzrostu ceny płyty głównej (w). 
👉 Jeśli wartość w mieści się w przedziale (0%; 10%), cenę komputera pozostaw bez zmian;
👉 jeśli mieści się w przedziale (10%; 20%), cenę komputera zwiększ o 5% nowej ceny płyty głównej; 
👉 jeśli w > 20%, wyprowadź komunikat: "za wysoka cena".

Dane: cena komputera cenak, cena płyty głównej cenap, wartość w - procent, o jaki wzrosła cena płyty głównej.
Wynik: aktualna wartość ceny komputera cenak.

Pomoc:



Komentarze