Przejdź do głównej zawartości

2 klasa. Temat 16. Instrukcje iteracyjne zagnieżdżone w języku Python

 

Krok 0.

Krok 1. Zagnieżdżone instrukcje iteracyjne for

Instrukcje iteracyjne for mogą być zagnieżdżone, czyli instrukcją powtarzaną w pętli może być kolejna instrukcja pętli. 

Liczba kroków tej iteracji jest określona przez iloczyn: n * m, gdzie n i m to liczby powtórzeń odpowiednio w każdej pętli.

Ćwiczenie 1.
Zapisz w języku Python algorytm, który umożliwi wyświetlenie na ekranie monitora prostokąta utworzonego ze znaków "x" o bokach n i m, gdzie m — liczba znaków "x" w wierszu, n — liczba wierszy.
Wnętrze prostokąta ma być wypełnione znakami "x". 
Liczba znaków w wierszu określa długość jednego boku prostokąta, a liczba wierszy określa długość drugiego boku.

Uwaga: Domyślnie po wykonaniu funkcji print() kursor przechodzi do następnego wiersza, czyli ostatnim znakiem wypisywanym przez funkcję print() jest znak nowego wiersza. Jeśli tego nie chcemy, możemy użyć parametru end i określić, co ma być ostatnim znakiem, np. pusty ciąg znaków (end = "")

Czy są w programie błędy?


Otrzymacie wynik:


Krok 2. Stosowanie zagnieżdżonej instrukcji iteracyjnej for

Ćwiczenie 2.
Wyświetlamy na ekranie choinkę z gwiazdek.

1) Napisz program, który umożliwi wyprowadzenie na ekran monitora "choinki" składającej się z gwiazdek "*". 
Liczba gwiazdek tworzących podstawę i wysokość choinki jest taka sama — wprowadzamy ją z klawiatury.
2) Zapisz program w pliku pod nazwą Choinka



Czy są w programie błędy?


Ćwiczenie 3.
Wyświetlamy na ekranie figurę z gwiazdek

1) Zmodyfikuj program zapisany w Ćwiczeniu 2, aby wyświetlił figurę podobną do pokazanej na rysunku:


2) Zapisz program w pliku pod nazwą Figura.
Wskazówka: Pamiętaj, że w funkcji range() parametr krok może być liczbą ujemną.

Ćwiczenie 4.
1) Napisz program, który umożliwi wyprowadzenie na ekran monitora prostokąta o bokach n i m, składającego się z cyfr 0, występujących w co drugim wierszu, gdzie — liczba cyfr 1 lub 0 w wierszu, n —  liczba wierszy.
2) Zapisz program w pliku pod nazwą Zero_jeden.

Wynik działania programu dla m = 10 i n = 5:



Jakie części programu kryją się pod czerwonymi prostokątami?



Ćwiczenie 5.
1) Napisz program wypisujący na ekranie tabliczkę mnożenia liczb naturalnych od 1 do 10
2) Zapisz program w pliku pod nazwą Tabliczka.

Komentarze