Krok 1. Warto powtórzyć.
👉 Jakie są zasady dotyczące nazw zmiennych w języku Python? (krok 4 z poprzedniej lekcji)
👉 W jaki sposób możemy uruchomić program napisany w języku Python?
Krok 2. Nadawanie zmiennym wartości.
Zmiennej stosowanej w programie możemy nadać konkretną wartość za pomocą instrukcji przypisania. W instrukcji przypisania zmiennej podanej po lewej stronie instrukcji zostanie przypisana obliczona przez komputer wartość wyrażenia znajdującego się po prawej stronie instrukcji.
Przykład.
rok = 2022 (zmiennej rok przypisujemy wartość, która jest liczbą całkowitą, czyli zmienia rok będzie typu całkowitego) int
a = 7.58 (zmiennej a przypisujemy wartość, która jest liczbą rzeczywistą, czyli zmienna a będzie typu rzeczywistego) float
x = y (zmiennej x przypisujemy wartość zmiennej y)
obwod = 2 * a + 2 * b (zmiennej obwod przypisujemy wartość wyrażenia 2 * a + 2 * b; jeśli wynik obliczeń będzie liczbą całkowitą, interpreter określi dla zmiennej obwod typ całkowity, jeśli wynik będzie liczbą dziesiętną, interpreter określi typ zmiennej jako rzeczywisty)
Jeśli w programie w instrukcji przypisania nadamy zmiennej nową wartość, to poprzednia wartość zostanie usunięta.
Zmiennej stosowanej w programie możemy również nadać wartość za pomocą instrukcji przypisania, wprowadzając wartość z klawiatury w trakcie działania programu. W tym celu stosujemy instrukcję wejścia - funkcję input()
Przykład.
a = input("Wprowadź liczbę") (jeśli piszemy z klawiatury liczbę 346, w zmiennej a zostanie zapamiętany ciąg znaków "346", a nie liczba 346)
a = int(input("Wprowadź liczbę")) (jeśli wpiszemy z klawiatury liczbę 346, w zmiennej a zostanie zapamiętana liczba całkowita 346)
srednia = float(input("Podaj średnią ocen"))(jeśli wpiszemy z klawiatury liczbę 4.3, w zmiennej srednia zostanie zapamiętana liczba rzeczywista)
miasto = input("Wprowadź nazwę miasta: ") (jeśli wpiszemy z klawiatury nazwę miasta "Wrocław", w zmiennej miasto zostanie zapamiętany ciąg znaków "Wrocław")
Krok 3. Wykonywanie obliczeń.
W języku Python obliczenia możemy zapisywać, korzystając z instrukcji przypisania. W obliczeniach stosujemy podstawowe operatory arytmetyczne:
+ dodawania
- odejmowania
* mnożenia
// dzielenia całkowitego
/ dzielenia zmiennoprzecinkowego
% reszta z dzielenia dwóch liczb całkowitych
Przykład.
Wyniki działania dla danych a = 11 i b = 4
Dodawanie
suma = a + b 11 + 4 = 15
Odejmowanie
roznica = a - b 11 - 4 = 7
Mnożenie
iloczyn = a * b 11 * 4 = 44
Dzielenie całkowite
(z zaokrągleniem części ułamkowej "w dół" - do największej liczby całkowitej mniejszej od wyniku dzielenia)
iloraz = a // b 11//4 = 2
Dzielenie zmiennoprzecinkowe
(z zachowaniem części ułamkowej)
iloraz = a / b 11/4 = 2.75
Obliczenie reszty z dzielenia dwóch liczb całkowitych
reszta = a % b 11 % 4 = 3
Ćwiczenie 1. Tworzymy program z wykorzystaniem zmiennych. Zapisz program w pliku pod nazwą Iloczyn. Uruchom program.
a = int(input("Podaj liczbę: "))
b = int(input("Podaj liczbę: "))
iloczyn = a * b
Krok 4. Wyprowadzanie komunikatów i wyników na ekran monitora.
Do programu zapisanego w ćwiczeniu 1 dodaj wyświetlenie komunikatu i wyniku. Zapisz plik pod tą samą nazwą. Uruchom program.
a = int(input("Podaj liczbę: "))
b = int(input("Podaj liczbę: "))
iloczyn = a * b
1. Do programu zapisanego w ćwiczeniu 2 dodaj obliczanie średniej arytmetycznej liczb a i b. Wynik wyprowadź na ekran. Dodaj odpowiednie komunikaty.
2. Zapisz program w pliku pod nazwą Srednia_c. Uruchom program i przetestuj dla par liczb (wartości zmiennych a i b):
(2; 3), (14;8), (7;6).
3. Dodatkowo przetestuj program dla pary liczb dziesiętnych (23.3; 12.9). Dlaczego program nie zadziałał?
4. Zmień w instrukcji przypisania typ wprowadzonych danych a i b na float. Zapisz program w pliku pod nazwą srednia_r.
Przetestuj program srednia_r dla liczb:
(342.3; 25.7) (3763.82; 109.87)
Pamiętaj, aby liczby dziesiętne wprowadzać z kropką, a nie z przecinkiem.
Krok 5. Pytania i polecenia.
Ćwiczenie 4. 1. Napisz program obliczający pole powierzchni prostokąta dla długości boków a i b, wprowadzonych z klawiatury.
2. Po uruchomieniu programu na ekranie powinni pojawić się w kolejnych wierszach komunikaty "Podaj długość boku a", "Podaj długość boku b".
3. Po podaniu danych, w trzecim wierszu powinny wyświetlić się napis "Pole prostokąta wynosi" oraz wartość pola.
4. Zapisz program w pliku pod nazwę Pole.
Ćwiczenie 5.
1. Napisz program realizujący algorytm obliczania kwadratu i sześcianu wprowadzanej z klawiatury liczby rzeczywistej.
2. Wynik i odpowiedni komunikat wyprowadzaj na ekran.
3. Zapisz program w pliku pod nazwą potegi.
Ćwiczenie 6.
1. Napisz program obliczający drogę S przebytą w czasie t przez pojazd poruszający się ze średnią prędkością v.
2. Wynik i odpowiedni komunikat wyprowadzaj na ekran.
3. Zapisz program w pliku pod nazwą droga.
Ćwiczenie 7.
Jaki błędy pojawiły się w zapisie programu? Zmodyfikuj program, aby działał poprawnie.
liczba1 = int(input("Podaj liczbę:"))
print(liczba2)
liczba2 = liczba1 + 1
Ćwiczenie 8.
Napisz program do zadania: "Jaki procent liczby a stanowi liczba b?" Zapisz program w pliku pod nazwą procenty.
Aby obliczyć jakim procentem liczby a jest liczba b, wystarczy podzielić b przez a, a następnie otrzymany ułamek zamienić na procenty.
2. Po uruchomieniu programu na ekranie powinni pojawić się w kolejnych wierszach komunikaty "Podaj długość boku a", "Podaj długość boku b".
3. Po podaniu danych, w trzecim wierszu powinny wyświetlić się napis "Pole prostokąta wynosi" oraz wartość pola.
4. Zapisz program w pliku pod nazwę Pole.
1. Napisz program realizujący algorytm obliczania kwadratu i sześcianu wprowadzanej z klawiatury liczby rzeczywistej.
2. Wynik i odpowiedni komunikat wyprowadzaj na ekran.
3. Zapisz program w pliku pod nazwą potegi.
1. Napisz program obliczający drogę S przebytą w czasie t przez pojazd poruszający się ze średnią prędkością v.
2. Wynik i odpowiedni komunikat wyprowadzaj na ekran.
3. Zapisz program w pliku pod nazwą droga.
Jaki błędy pojawiły się w zapisie programu? Zmodyfikuj program, aby działał poprawnie.
liczba1 = int(input("Podaj liczbę:"))
print(liczba2)
liczba2 = liczba1 + 1
Napisz program do zadania: "Jaki procent liczby a stanowi liczba b?" Zapisz program w pliku pod nazwą procenty.
Aby obliczyć jakim procentem liczby a jest liczba b, wystarczy podzielić b przez a, a następnie otrzymany ułamek zamienić na procenty.
Komentarze
Prześlij komentarz