Przejdź do głównej zawartości

2 klasa. Temat 9. Algorytmy z warunkami w języku Python

 

Krok 1. Warto powtórzyć. 

👉 Jakie są zasady dotyczące nazw zmiennych w języku Python? (krok 4 z poprzedniej lekcji)
👉 W jaki sposób możemy uruchomić program napisany w języku Python?

Krok 2.  Instrukcja warunkowa w języku Python

Chcemy napisać program sprawdzający, czy wprowadzona z klawiatury liczba jest dodatnia czy niedodatnia (ujemna albo równa zero) Jak zrealizować ten algorytm w Scratch?


Aby w wybranym języku programowania (w tym w języku Python) napisać program realizujący algorytm z warunkami, korzystamy z instrukcji warunkowej:

if warunek:
    lista_instrukcji1
else:
    lista_instrukcji2

Sprawdzany jest warunek logiczny (po słowie kluczowym if),
 jeśli jest prawdziwy, wykonywana jest instrukcja umieszczona po warunku (lista_instrukcji1);
 jeśli fałszywy - wykonywana jest instrukcja po słowie else (lista_ instrukcji2

 

W języku Python ważne są wcięcia w programie -  instrukcje lista_instrukcji1 i lista_instrukcji2 należy przesunąć w prawo przynajmniej o jedną spację, przyjęte jest wcięcie składające się z czterech spacji.

Krok 3.  Podstawowe operatory porównania w języku Python.

a == b a równe b 
a != b a różne od b 
a < b a mniejsze od b 
a > b a większe od b 
a >= b a większe lub równe b 
a <= b a mniejsze lub równe b

Krok 4.  Stosowanie warunków logicznych

Ćwiczenie 1. 
Zapisywanie algorytmu z warunkiem logicznym prostym w języku Python.
Oblicz wartość bezwzględną dowolnej liczby całkowitej. 
Dane: dowolna liczba całkowita x.
Wynik:wartość bezwzględna liczby x równa w.
Przepisz program podany w przykładzie:


Zapisz program w pliku pod nazwą wart_bezwzgl.

Ćwiczenie 2. 
Napisz program realizujący algorytm sprawdzania, czy wprowadzona z klawiatury liczba jest dodatnia czy niedodatnia. 
Zapisz program w pliku pod nazwą liczby.


Ćwiczenie 3. 
Napisz program realizujący algorytm sprawdzania, czy wprowadzona z klawiatury liczba jest parzysta

Krok 5.  Zadania

Ćwiczenie 4. 
Wiek użytkownika
Napisz program, który pobiera wiek użytkownika i informuje, czy jest on nieletni (poniżej 18 lat), dorosły (18-65 lat) czy senior (powyżej 65 lat).

Ćwiczenie 5. 
Wybór zwierzęcia
Napisz program, który pyta użytkownika, jakie zwierzę chce mieć (pies, kot, ryba). Na podstawie wyboru, program powinien wydrukować odpowiednie porady dotyczące pielęgnacji danego zwierzęcia.

Ćwiczenie 6. 
Klasyfikacja temperatury
Napisz program, który pobiera temperaturę w stopniach Celsjusza i klasyfikuje ją jako zimna (poniżej 0°C), umiarkowana (0°C - 25°C) lub gorąca (powyżej 25°C).

Ćwiczenie 7. 
Obliczanie zniżki
Napisz program, który pobiera od użytkownika kwotę zakupu oraz informację o tym, czy klient jest członkiem klubu. Jeśli tak, przyznaj 10% zniżki, w przeciwnym razie nie przyznawaj zniżki.

Ćwiczenie 8. 
Obliczanie opłat za parking
Napisz program, który pobiera liczbę godzin parkowania i oblicza opłatę. Stawki są następujące: 1-2 godziny: 5 zł, 3-5 godzin: 10 zł, powyżej 5 godzin: 15 zł. Użytkownik powinien być informowany o kosztach.

Ćwiczenie 9.
Wybór ciasta
Napisz program, który pyta użytkownika o preferencje dotyczące ciasta (czekoladowe, owocowe, sernik). Na podstawie wyboru, program powinien wydrukować krótki przepis na dane ciasto.

Ćwiczenie 10.
Wybór stroju na pogodę
Napisz program, który prosi użytkownika o temperaturę oraz warunki pogodowe (słoneczne, deszczowe, wietrzne). Na podstawie wprowadzonych danych, program powinien zasugerować odpowiedni strój (np. krótki rękaw na słoneczną pogodę, płaszcz na deszcz).

Ćwiczenie 11.
Sprawdzanie rozmiaru
Napisz program, który prosi użytkownika o podanie swoich wymiarów (szerokość w ramionach, talia, biodra) i porównuje je z tabelą rozmiarów. Program powinien wydrukować odpowiedni rozmiar (S, M, L, XL).

Ćwiczenie 12.
Wybór stroju na okazję
Napisz program, który pyta użytkownika o rodzaj okazji (ślub, impreza, spotkanie biznesowe) i sugeruje odpowiedni strój na tę okazję (np. garnitur na spotkanie biznesowe, elegancka sukienka na ślub).

Ćwiczenie 13.
Zmiana garderoby na sezon
Napisz program, który prosi użytkownika o aktualną porę roku i sugeruje, jakie ubrania powinny zostać schowane, a jakie powinny być wyjęte na nowy sezon (np. schowaj letnie ubrania, wyjmij ciepłe swetry na zimę).

Ćwiczenie 14*.
Czekoladka
Czekoladka ma postać prostokąta podzielonego na n×m kostek. Można ją złamać jeden raz wzdłuż linii podziału prostokąta na dwie części. Sprawdź, czy w ten sposób można odłamać kawałek składający się dokładnie z k kostek.

Program otrzymuje na wejściu trzy liczby całkowite:
 n, mk. Wszystkie liczby są dodatnie. Program powinien wypisać YES, jeśli można odłamać kawałek k kostek, lub NO w przeciwnym wypadku.

Ćwiczenie 15*.
Jaś pływa w basenie
Jaś pływał w basenie o wymiarach  metrów i się zmęczył. W tym momencie odkrył, że znajduje się w odległości x metrów od jednego z długich brzegów (niekoniecznie od najbliższego) oraz y metrów od jednego z krótkich brzegów. Twoim zadaniem jest obliczyć minimalną odległość, jaką Jaś musi przepłynąć, aby wydostać się z basenu na dowolny brzeg.

Wejście:

  • — długość basenu (w metrach),
  • — szerokość basenu (w metrach),
  • x — odległość Jaśka od jednego z długich brzegów (w metrach),
  • — odległość Jaśka od jednego z krótkich brzegów (w metrach).
Program otrzymuje cztery liczby całkowite.

Wyjście:

Program powinien wypisać jedną liczbę całkowitą — minimalną liczbę metrów, które Jaś musi przepłynąć, aby wydostać się na brzeg.

Komentarze