Krok 1. Warto powtórzyć.
👉 Jakie są zasady dotyczące nazw zmiennych w języku Python? (krok 4 z poprzedniej lekcji)
👉 W jaki sposób możemy uruchomić program napisany w języku Python?
👉 W jaki sposób możemy uruchomić program napisany w języku Python?
Krok 2. Instrukcja warunkowa w języku Python.
Chcemy napisać program sprawdzający, czy wprowadzona z klawiatury liczba jest dodatnia czy niedodatnia (ujemna albo równa zero) Jak zrealizować ten algorytm w Scratch?
Aby w wybranym języku programowania (w tym w języku Python) napisać program realizujący algorytm z warunkami, korzystamy z instrukcji warunkowej:
if warunek:
lista_instrukcji1
else:
lista_instrukcji2
Sprawdzany jest warunek logiczny (po słowie kluczowym if),
jeśli jest prawdziwy, wykonywana jest instrukcja umieszczona po warunku (lista_instrukcji1);
jeśli fałszywy - wykonywana jest instrukcja po słowie else (lista_ instrukcji2)
jeśli jest prawdziwy, wykonywana jest instrukcja umieszczona po warunku (lista_instrukcji1);
jeśli fałszywy - wykonywana jest instrukcja po słowie else (lista_ instrukcji2)
W języku Python ważne są wcięcia w programie - instrukcje lista_instrukcji1 i lista_instrukcji2 należy przesunąć w prawo przynajmniej o jedną spację, przyjęte jest wcięcie składające się z czterech spacji.
Krok 3. Podstawowe operatory porównania w języku Python.
a == b a równe b
a != b a różne od b
a < b a mniejsze od b
a > b a większe od b
a >= b a większe lub równe b
a <= b a mniejsze lub równe b
Krok 4. Stosowanie warunków logicznych
Ćwiczenie 1.
Zapisywanie algorytmu z warunkiem logicznym prostym w języku Python.
Oblicz wartość bezwzględną dowolnej liczby całkowitej.
Dane: dowolna liczba całkowita x.
Wynik:wartość bezwzględna liczby x równa w.
Przepisz program podany w przykładzie:
Zapisywanie algorytmu z warunkiem logicznym prostym w języku Python.
Oblicz wartość bezwzględną dowolnej liczby całkowitej.
Dane: dowolna liczba całkowita x.
Wynik:wartość bezwzględna liczby x równa w.
Przepisz program podany w przykładzie:
Ćwiczenie 2.
Napisz program realizujący algorytm sprawdzania, czy wprowadzona z klawiatury liczba jest dodatnia czy niedodatnia.
Zapisz program w pliku pod nazwą liczby.
Napisz program realizujący algorytm sprawdzania, czy wprowadzona z klawiatury liczba jest dodatnia czy niedodatnia.
Zapisz program w pliku pod nazwą liczby.
Komentarze
Prześlij komentarz